Nie kupuję
w niedzielę, bo:
- nie chcę, aby inni pracowali, gdy ja odpoczywam,
- pamiętam, że zatrudnieni w sklepach też
chcą spędzić ten czas z rodziną,
- pozwalam innym wypełnić
nakaz moralny, aby w tym dniu powstrzymać się od pracy,
- pragnę poświęcić ten czas rodzinie i Bogu.
Zawsze pamiętam,
że:
- niedziela różni
się od innych dni tygodnia, ponieważ
jest to dzień Pański,
- świętowanie niedzieli jest wypełnieniem
trzeciego przykazania Dekalogu i pierwszego przykazania kościelnego,
- ten dzień jest czasem na refleksję,
ciszę, lekturę i medytację.
Jak Bóg „odpoczął dnia siódmego
po całym swym trudzie, jaki podjął”
(Rdz 2,2), tak również życie ludzkie składa
się z pracy i odpoczynku. Ustanowienie dnia Pańskiego
przyczynia się do tego, by wszyscy korzystali z wystarczającego
odpoczynku i czasu wolnego, który mogliby poświecić życiu
rodzinnemu, kulturalnemu, społecznemu i religijnemu (por. Konst. Gaudium et spes, n. 67).
Bł.
Jan Paweł II uczy:
„Związek między
dniem Pańskim a dniem odpoczynku całego
społeczeństwa jest istotny i znaczący nie
tylko z punktu widzenia ściśle chrześcijańskiego.
Cykl pracy i odpoczynku, wpisany w ludzką naturę, jest
bowiem zgodny z wolą samego Boga, co poświadcza
opis stworzenia z Księgi Rodzaju (por. 2, 2-3; Wj 20, 8-11):
odpoczynek jest rzeczą <świętą>,
pozwala bowiem człowiekowi wyrwać się z
rytmu ziemskich zajęć, czasem nazbyt go pochłaniających,
i na nowo sobie uświadomić, że
wszystko jest dziełem Bożym. Człowiek,
obdarzony przez Boga ogromną władzą nad
stworzeniem, mógłby zapomnieć, że to Bóg jest
Stwórcą, od którego
wszystko zależy. Uznanie tej prawdy jest szczególnie
konieczne w naszej epoce, w której dzięki
nauce i technice rozszerzyła się
niezmiernie władza, jaką człowiek
sprawuje przez swoją pracę…
Mamy
obowiązek tak działać, aby
wszyscy mogli zaznać wolności, odpoczynku i odprężenia,
które są człowiekowi
niezbędne ze względu na jego ludzką godność oraz
związane z nią potrzeby religijne,
rodzinne, kulturowe i społeczne, trudne do zaspokojenia, jeśli nie
jest zagwarantowany przynajmniej jeden dzień w tygodniu dający
wszystkim możliwość wspólnego
odpoczynku i świętowania. Oczywiście,
to prawo pracownika do odpoczynku zakłada prawo do pracy, a zatem
gdy rozważamy problemy związane z chrześcijańską
koncepcją niedzieli, musimy wspomnieć z głębokim
zatroskaniem o dramacie wielu ludzi, którzy z powodu braku miejsc
pracy są zmuszeni do bezczynności
nawet w dni robocze” (List Apostolski Dies Domini, n. 65-66).